صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

همراهان ناپیدای آب

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | همراهان ناپیدای آب
bookmark_border دهم تجربی دهم ریاضی
book شیمی (1)
bookmarks فصل 3 : آب، آهنگ زندگی
6 ماه قبل
0

همراهان ناپیدای آب

دریاها مخلوطی همگن از انواع یون ها و مولكول ها در آب هستند. نوع و مقدار مواد حل شده در دریاها با یكدیگر تفاوت دارند، زیرا آب هایی كه به دریاها می ریزند در مسیر خود از زمین هایی گذر می كنند كه مواد شیمیایی گوناگون دارند. اغلب چشمه ها، قنات ها و رودخانه ها، آبی زلال و شفاف دارند كه شیرین، گوارا و آشامیدنی است.

آب آشامیدنی، مخلوطی زلال و همگن بوده که حاوی مقدار كمی از یون های گوناگون است. برخی از این یون ها به طور طبیعی در آب حل شده و برخی دیگر در مراكز تأمنی آب آشامیدنی سالم به آن افزوده می شود. برای نمونه به آب آشامیدنی، مقدار بسیار کم و مناسب یون فلوئورید می افزایند زیرا وجود این یون سبب حفظ سلامت دندان ها می شود.

1 در برخی از آب های آشامیدنی مقدار یون های حل شده به قدری زیاد است كه مزۀ آب را تغییر می دهد.

2 تفاوت آب آشامیدنی و دیگر آب ها در نوع و مقدار حل شونده های آنها است.

برخی از یونهای موجود در آب آشامیدنی، مانند \({F^ - },N{a^ + },C{l^ - },C{a^{2 + }}\)  تک اتمی هستند، درحالی كه برخی دیگر مانند یون نیترات (\(No_3^ - \) ) و یون سولفات (\(SO_4^{2 - }\) ) از چند اتم تشكیل شده اند. این یون ها را یون های چند اتمی می نامند. پتاسیم سولفات، تركیبی یونی است كه هر واحد آن شامل دو یون تك اتمی پتاسیم و یك یون چند امتی سولفات است.

یونی که از اتصال دو یا چند اتم تشکیل شده است، یون چند اتمی نام دارد.

برای نوشتن فرمول شیمیایی این تركیب ها، نخست نماد كاتیون را سمت چپ و فرمول شیمیایی آنیون را در سمت راست می نویسند. با توجه به اینكه یك تركیب یونی خنثی است، بر این اساس شمار كاتیون ها و آنیون ها را مشخص می كنند و به صورت زیروند در سمت راست هر یون قرار می دهند.


سایر مباحث این فصل